MUSHROOM SOUP

Monday, December 2, 2013
Saya ni ada penyakit sikit tiapkali pegi shopping complex.  Kalau gurls lain mungkin suka tala kat area baju, kasut dll.. saya pula, pantang lalu kawasan kitchen & foods! Ada aje benda yg saya nak try. Pendek kata boleh tak muat trolley kalau dilayan.. hehehe... 

Ini hasil gatal tangan masa melawat ke Jusco. Saya suka shopping kat Jusco sbb susun atur & pilihan barang yg lebih berbanding tempat lain.  Mostly bab potato.  Tiapkali ke Jusco mesti saya borong Idaho potato, yg kat Giant kualitinya tak ok sangat.  Phobia dah nak beli US potatonya.  Kulitnya nampak ok, bila dikopek ada lebam hitam.. eeii.. tak sukaa...

Haaa.. tengok.. melalut lagi... hehehehe... 

Saya beli white button mushroom & cendawan Jepun yg kenit² tu.. lupa plak namanya... baru first time nak cuba.. :P.  Kalau basuh mushroom saya suka rendam dalam air sekejap.  Mak saya kata kalau ada ulat² kecik or serangga nyuruk celah² dalam tu, dia lari keluar (ni kalau guna cendawan kampung yg tumbuh lepas hujan tu le).    Jadi dah terbiasa praktikkan macam ni.. :)

Bekas rendam mushroom ni saya beli kat Daiso,  kalau perasan ada lubang kecik kat kawasan lekuk sebelah kiri tu.  Tugasnya untuk memudahkan kita keluarkan air, jadi takde lah sayur tu terjatuh² kalau kita biarkan under running water... Kalau nak basuh beans/beras or menapis memang praktikal juga. Saya ni mmg suka invention yg simple tapi praktikal macam ni...

Macam biasalah.. tapis airnya & kita sembelih semuanya sekali... 

Ini percubaan kedua saya buat mushroom soup.  Resepinya saya refer di sana sini... I mean the idea is from others tapi saya dah olah ikut sentuhan sendiri.. ceewaaahh (bunyinya macam terre sangat je..)..

Saya tumiskan butter (2 sudu besar) & sedikit olive oil (untuk elak hangus).. bersama sebiji bawang besar yg didadu.  Bila bawang dah caramelised, saya tambah mushroom & terus memasak
Mushroom ni akan keluarkan air yg sangat banyak,  jadi kita kena pekatkan dengan tepung atau kentang.  Saya letakkan sebiji kentang yg dah direbus & dilenyek halus sebagai pemekat.
Kemudan bolehlah tambah susu, agak² la banyak mana kuah kita nak.  Kalau nak umphh lagi boleh tambah cream.  Tapi macam ni pon dah cukup 'berlemak'.. Oh ye.. saya campak juga 1 kiub ayam as flavour.  Rasa dulu sblm decide nak tambah garam dll tu... coz kiub ayam & butter dah ada rasa masin tau... 
Then siaplah mushroom soup saya untuk dinner ni.  Saya padankan dengan French Baguettes yg dah diuli petang tadi.  Oh ye, saya tak blend mushrom soup ni sbb nak makan sambil menikmati tekstur mushroom tu.  Fuhh.. meleleh... (tapi cepat muak sikitla)...
French Baguettes  baru siap masak.  Tengah panas² tu saya hiris jugak sbb nak sapu garlic butter & nak toast semula.  Kelam kabut betul saya buat keje aritu.. hehehe...

Dah siap!!  Cukuplah untuk dinner.. Tiha makan sambil senyum sampai telinga!  
Tak dinafikan buat guna mushroom segar ni terasa lemak manisnya.. tapi bila memikir lemak nya tu... bolehlah saya abaikan menu ni.  Buat setahun sekali dua cukuplah... hehehehe...

Malam esoknya kami dinner dengan French loaf tu lagi.  Kali ni saya masak macam lain plak...
Saya tepekkan aje kuah pasta atas potongan roti & letak cheddar then toast.  Ada yg di toast dengan cheese saja & ada juga dengan butter garlic

Dah siap saya serve dengan baked tomato & eggs ni... 
Alhamdulillah... syukur atas rezekimu ya Allah!...


2 comments:

{ Aisy Nasiha } at: December 2, 2013 at 8:24 AM said...

Wah sedapnya tu semua masakan kina... saya jarang tumpu ke bahagian makanan.. haa..patutla tak pandai masak..

{ Kina } at: December 3, 2013 at 1:40 AM said...

Saya ni masak ikut mood Aisy... bukan sebab pandai sangat pon... hehehe..

Post a Comment