NASI AYAM UNTUK TETAMU

Wednesday, December 18, 2013
Last week, dalam keadaan mabuk, saya gagahkan jugak buat nasi ayam.  Kebetulan sepupu-sepupu Tiha dari Miri tumpang di rumah sementara ibunya buat routine check up.  Ada gak terasa malas, baik pegi beli aje nasi ayam, kan lagi senang.. heheheh.. Tapi kalau dah ada bahannya di rumah,  rasa rugi gakle nak beli.  Lagipun rasa seronok kalau dapat jamu tetamu dengan air tangan sendiri.

Kebetulan ada setengah bahagian ayam dalam freezer (seekor ayam yang dipotong 4).  Jadi saya roast untuk dimakan dengan nasi ayam.  Dah siap, saya rasa sedikit... Ya Allah, sedap sungguh... walaupun roast, isinya amat juicy, langsung tak dry. Maybe combination perapan yang saya guna tu buatkan ianya amat juicy. 

Ni my favourite part, tapi sacrifies untuk Tiha & sepupu²nya makan... 
Pada mulanya saya nak tanak 5 cawan beras aje sbb rasanya budak² tu bukan pemakan sangat.  Tapi last minute saya jadikan 6.  Nasib baikle saya masak lebih, nasi tu cukup² je sampai ke dinner.  Amboiii.. bukan main suka diorang makan.

Oh ye, bahan marinade yg saya guna untuk roast ayam ni - halia, bawang putih, kicap manis, sos tiram, garam, limau nipis & madu.  Hampir sejam setengah juga saya bakar pada 200c. Ayamnya masak sempurna but still juicy & amat senang dipotong kerana tulangnya sudah lembut.

Saya mmg takde snap gambar nasi ayam sbb keadaan yg memang tak mengizinkan.  Ayam bahagian dada pula saya share dengan suami.  Untuk dinner saya goreng pula ayam (dah dipotong kecik baki di freezer) yg dah diperap siangnya dengan halia, bawang putih, sos tiram, lada sulah & garam.   Ayam digoreng macam ni memang sedap dimakan dengan nasi ayam.  Resepi tangkap muat secara tak sengaja saya ni dah jadi bahan perapan untuk ayam goreng nasi ayam saya.. hehehe..

P/s :  Tengah buntu memikirkan luch .. semalam dari lunch till dinner terpaksa tapau aje!  Muaknya saya bila memikirkan apa yg nak dimakan... :(


0 comments:

Post a Comment