MASAK APA TU?

Thursday, April 10, 2014
Makin takde entry memasak kat blog ni kebelakangan ni kan?  Alaa... masak benda² simple sekadar untuk kenyangkan perut je... selera memang jatuh merundum, automatik idea nak memasak pun kurang.  Lately ni asyik teringin makan benda² manis je... gatal je tangan nak try resepi² dessert yang ada... tapi memikirkan saya ni ada GDM masa mengandung, terpaksa lah menahan diri sikit.  Tambah² usia pun meningkat, bimbang juga gula saya kali ni tinggi walaupun pada pregnancy yang lepas reading gula cantik aje.

 Hari ni memang hari catuan air.  Biasa saya masak makanan sesimple mungkin sebab nak jimatkan air & malas nak membasuh sakan nanti.  Tapi last week we all panggil plumber minta sambuangkan air tangki ke sinki dapur supaya senang saya nak buat kerja dapur.  Alhamdulillah.. berbaloi kami spend RM500 sebab saya bolehlah memasak & membasuh pinggan mangkuk tanpa mengangkut air... :)

Tadi masak soto je bila mengenangkan stok ayam (bahagian tulang²) di dalam freezer.  Paling sesuai dibuat sup.  
Lepas Tiha ke sekolah, saya start merebus nasi impit & buat sup.  Alahhh.. dapur plak tak cukup... jadi saya ambik jalan mudah.  Masak kentang dengan Microwave oven aje... hehehehe... 

Kentang dibasuh & dicucuk garfu & campak aje dalam microwave... 

Mula² nak guna setting microwave aje, tapi gatal tangan pegi set COMBI... makanya.... (ni selepas masak, kulitnya nampak berkedut... lembut bila dicucuk)...

Garing le kentang itu.(ni selepas dibuang kulit... koyak² aje). hehehe... Susahle sikit nak lenyek... jadi saya masukkan dalam FP aje 
Mujurle menjadik bergedil ku.  Kesimpulannya... kalau malas goreng kentang tu, bolehlah gunakan microwave aje.  Jangan pegi set COMBI macam saya buat ni... tergaring la jadinya... Nak bake pakai oven pon boleh, tapi makan masa sikitle.

Oh ye.. kalau nak masak dalam microwave, jangan lupa cucuk² kentang tu dulu... kang meletup dalam tu, jangan kata saya tak pesan pulak tau... :)

P/s : Saya tak sure berapa minit untuk set microwave tu sebab tadi saya guna COMBI & ter overcook plak tu.  Saya suggest try set 15 minit dulu, cek masak ke belum & tambah lagi masa kalau perlu... 

0 comments:

Post a Comment