TALAM UBI KAYU

Tuesday, April 22, 2014
Sebenarnya malas je nak letak resepi² ulangan dlm blog ni... tapi kebetulan dah terajin ambik gambar, masuk je la dlm blog ni kan.. (lagipun dah lama x try resepi baru)...

Nampak ubi kayu yang cun masa kat Jusco, laju je tangan mencapai... 2 ni pun dah cukup banyak untuk kami anak beranak... 
My favourite dengan ubi kayu ni, pastinya talam.  Dulu rajin juga buat sira ubi kayu, tapi mcm muakle pulak.. As usual, saya buat hari ada air.  Jadi bila air dicatu, ada la stok makanan dalam peti.

Sagat/blend ubi kayu tu dan tapis (saya guna FP).... (Sambil menunggu air ubi kayu turun, saya masak gula merah atas api).  Saya buang air tapisan ubi tadi & masukkan ubi kayu dlm bekas tu semula...

Dengan penapis yang sama saya tapiskan air gula merah yang dimasak dengan gula pasir serta daun pandan.  Tahap kemanisan ikut la... saya memang tak suka manis², jadi saya letak less than 10 sudu gula pasir.

Air gula merah tu ditapis & digaul... Nak agak berapa banyak air gula nya mudah aje... kalau saya, cukupla sekadar menutupi ubi kayu tadi.  

Minyakkan loyang (saya spray aje).. since banyak betul ubi kayu tu, terpaksa guna loyang 13"... Adehh.. jenuh nak perabis...

Panaskan kukusan atas api, then kukuskan ubi kayu tadi.  Kukus lama sikit takpe sebab kalau terkurang masak, ubinya akan keras (mcm tak berapa empuk).  Saya rasa 40-45 minit adalah masa yang selamat untuk mengukus

Kacau santan, tepung beras & garam (juga daun pandan jika ada) atas api.  Saya gunakan 2 kotak santan & tambah air dalam setiap kotak tu (kiranya 800ml camtu) then tepung berasnya dalam 8 sudu kot (saya lupa nak kira) sebab saya keep top up tepung tu sambil kacau.  Saya perhati tahap kepekatannya & tambah lagi bila perlu....
Satu lagi tip untuk agak berapa banyak nak masak bahagian atasnya tu, boleh sukat/anggar berapa banyak ubi kayu yang dah disagat tadi.  Kalau guna santan kotak, saya akan campur air (1:1)... jadi untuk kali ni saya perlukan 800ml untuk bahagian kepala, jadi saya gunakan 2 kotak santan+2 kotak air... senang je kan?  
Haa.. bahagian ubinya dah masak, bolehlah tuang bahagian kepalanya tadi...

Bahagian kepalanya pun dah pekat... saya umpamakan pekatnya seperti adunan kek/yogurt.  Kalau cair, nanti tak boleh dipotong pula.. meleleh² aje... jadi masa tuang tu kita boleh nampak slow je kepala santan ni bergerak... kalau laju semacam, haa... cairlah jawabnya... 
Selepas dimasukkan kepala santan... kukus lagi 20 minit & sejukkan....
Bahagian atasnya pun dah masak... saya buka penutupnya & biarkan kuih talam ni di atas api untuk keringkan permukaannya (jika ada titisan air ke apa)... boleh juga tekap² sikit dengan tisu kalau ada banyak air bertakung (biasanya saya lapkan tudung kukusan setiap kali membuka pengukus)... Boleh juga ditutup dengan foil semasa dikukus, tapi rasa macam sayang je nak guna aluminium foil yang mahal tu... hehehe)...
Alhamdulillah.. sedap hasilnya walau buat main agak².  Cuma saya ada buat silap sikit... saya kukus 30 minit aje bahagian ubinya (saya cucuk dengan garfu & nampak bahagian atasnya dah masak dengan cantik..). Laju je saya tuang kepala santan tu.  Bila makan, baru sedar bahagian tengah ubi kayu tu masih keras sedikit...

Nak tak nak terpaksa kukus semula... tapi hodohla sikit sebab saya kukus selepas dipotong... yang paling tak best tu, saya dah hantar suku dari kuih ni to my MIL sebaik aje masak... Masa tu tak perasan lagi bhgn bwhnya tak betul² lembut... 

Adoii.. itula.. tak menyabar... kalau saya biarkan aje kuih tu another 15 minit takde la menyusahkan diri nak kena kukus semula kan?   Pengajarannya... org kurg sabar memang akan dapat akibatnya... :(

P/s:  Saya pernah letak resepinya dalam entry yang lama.. kalau rasa memerlukan resepi, bolehlah refer sana ye...

2 comments:

{ Unknown } at: April 22, 2014 at 9:04 PM said...

Sungguh mencabar kesabaran..
Tu psl K.Sham mmg fail kalau buat kuih2 tradisional ni..

{ Kina } at: April 22, 2014 at 10:34 PM said...

Saya pun buat kuih² yg mudah aje.. Lagipun susah nak jumpa kuih yg sama rasa macam Mak buat, tu yg kena buat sendiri... heheh

Post a Comment