BRONOK

Sunday, August 4, 2013
Macam biasalah ye... kisah makanan basi.. basi sebab dah lama buat.  Awal RAmadhan lepas.. tapi saja malas nak letak.  Tapi dah takde modal nak update, kutip balik gambar kuih ni... hehehe...

Kuih favourite anak² yang senang sangat nak buat cuma Maknya yang tak nak buat selalu sebab muak... :).  Buat kuih ni tak perlu beresepi sakan.. Masak aje air sirap atas api then campak sagu... kekeke.. Serious.. basicnya cenggitu le.  Tapi untuk mudahkan kerja, saya sukat le dulu sagunya & airnya saya ganda kan... 1 cawan sagu : 2 cawan air.  

Didihkan air tu dengan sirap & gula serta daun pandan jika suka.  Then masukkan sagu, kacau sampai masak.  Tapi agak leceh nak dikacau sampai semua biji² sagu tu langsung takde mata ikannya tu... jadi saya terjumpa teknik mengukus ni.  Aiseehh.. kenapa la saya tak terfikir sebelum ni??  


Lepas dikacau sampai sebati atas api,  kukuskan sampai tiada lagi biji² putih kelihatan.  Terkejut badak saya sbb lepas siap dikukus, sagu mengembang lagi sampai penuh loyang!!  Kalau ku tahu, takde la saya masak sampai 2 cawan sagu!!!
Akibatnya... kuih ni tak habis dimakan selepas diulang tayang 3 hari... :(.  Banyak weehh.. nak perabis oleh kami anak beranak.  Ini le antara kuih yang kena buang Ramadhan kali ni, menu lain langsung takde pembaziran.  Yang ni pun gara² saya masak sampai 2 cawan sagu... tup.. tup.. masa bebuka anak² makan sepotong aje sorang!!!! Frust wehh... sbb dulu, inile kuih kegilaan dorang...


0 comments:

Post a Comment