RENDANG & LEMANG

Friday, August 23, 2013

Buat seekor ayam aje... bekas kecik ujung tu kasi kat MIL sikit...

Raya da habis, baru sibuk nak buat rendang ke?  Hehehe... saja nak kasi surprise lagi dekat my hubby sbb asyik sebut dia tak puascoz tak jumpa rendang yang sedap masa raya lepas.  Kebetulan pula memang ada banyak stok lemang & ketupat dalam freezer yang saya angkut dari rumah Mak.  Ketupat tu pemberian jiran & tetamu, lemang pulak baki yang ditempah dari besan Mak.  Lemangnya masih banyak, tapi masak Daging Sekilo, Bawang Sekilo awal² lagi dah licin.

Saya sendiri pun miss rendang ayam simple macam ni.  Cuma tak de kerisik aje.. bahan lain semua ada.  Senang kan kalau semua stok ada dalam freezer.  Saya just keluarkan bawang², halia, lengkuas, daun kunyit, daun limau purut & serai. Daun limau purut dengan serai tu dalam peti biasa aje sbb bertahan lama.  

Masa nak start buat, baru teringat... Alamak... kuali saya yang besar tu saya dah hantar ke Kina Cafe!  Mujurlah saya teringat badan rice cooker lama yang dah rosak ni.  Inilah periuknya untuk buat rendang.  Senang guna badan rice cooker ni, selain tak melekat, badannya pun tebal sangat.  Maklumla Rice Cooker Panasonic lama.  Yang baru takdenya tebal macam ni dah.  Entah tahun berapa puluhan MIL beli, we all pinjam & kemudian ganti baru sbb tak tergamak nak pulangkan balik.  Lama jugakla periuk ni berjasa pada Cafe sebelum kojol terus!  

Sayang tengok bodynya yang amat tebal,  saya angkut bawak balik.  Sayangnya penutupnya bercermin dah pecah masa di Cafe.  Jadi saya still guna, cuma kena cover sikitle bahagian terdedah tu.  Puasa lepas saya masak inti pulut udang dalam ni juga.  Tinggal atas api lama² pun tak hangit.  Suka kan... memang praktikal sangat...
Periuk recycle kesayangan... 
Lemang dari peti beku saya keluarkan & defroze dalam peti biasa.  Bila nak makan, saya steamkan aje sekejap.  Hasilnya memang ok sbb lemang menjadi semakin lembut.  Kalau kat kampung, ada lemang yang keras, saya akan kukuskan juga.  At least takde la terbuang macam tu.  Sama juga kalau ada lemang yang mentah.

Saya kukus dalam rice cooker aje... kalau rice cooker takde setting steaming, boleh je tekan cooking.. tutup suisnya bila nampak makanan tu dah ok... 

Lemang & Rendang, bihun goreng & nasi goreng backup & Red Devil Cake... 



0 comments:

Post a Comment