KUIH SIPUT

Friday, August 16, 2013
Sorry ... kuih siput tak sempat dipossing kan sama ada yang mentah atau yang dah siap.  Kuih ni saya buat sehari sebelum raya masa kat kampung.  Lintang pukang jugakla sbb tengah sibuk prepare daging untuk dimakan dengan lemang dan memasak untuk berbuka.  Mujurle tahun ni Ayah beli 2kg lebih aje.. Maybe sbb raya kali ni adik² semua tak balik, agaknya dia bimbang tak habis nanti.

Saya nak share dulu resepi agak² kuih siput saya.  Ok jugak rasanya... bolehlah buat lagi tahun depan.  Bukan main suka si Ieqa tu makan.  Walhal agak terpedas, tapi tak kisah plak dia.. pelik!  Si Misha yang tak bergigi mana tu pun berebut makan sama.  Kesian tengok kemain susah nak menggonyeh kuih siput, saya offer kuih lain... Fuhh!!.. langsung tak pandang, masih lagi sibuk mintak kuih siput!!

Resepinya simple aje... campak² & agak² aje ok.  Saya saja letak kat sini sbb takut lupa plak kalau nak buat lagi taun depan...

1 kg  tepung gandum
3 sudu besar serbuk cili (saya guna Baba's)
1 sudu besar serbuk kari daging (Baba's)
Sedikit garam (2 sudu kecil kot.. agak² je ni)
Sedikit serbuk jintan putih (nak letak jugak jintan manis, tapi takde...)
 *  Saya gaulkan semua bahan kering dengan whisk dulu

1/4 ketul  butter
Sedikit serbuk pati ikan bilis (saya guna kiub aje)
Udang kering dibasuh, disangai & dikisar kering
2 biji telur
Sedikit hirisan daun sup & daun bawang
Santan secukupnya

Bahan kering diramas dengan butter & masukkan telur serta hirisan daun.  Gaul rata sambil ditambah santan sehingga menjadi doh.  

Sukatan serbuk² rempah semua tu saya main tuang² aje, jadi jangan terikat sangat dengan sukatan sudu yang diberi tu.. :)

Macam ni le lebih kurang bahan² kuih siput hentam keromo saya.  Tahun depan maybe akan saya akan ubahsuai lagi ikut mood & bahan yang ada.. hehehe...



0 comments:

Post a Comment