RAYA OH RAYA

Wednesday, August 14, 2013
Cepat aje masa berlalu.. tup..tup.. dah  hampir seminggu kita beraya... :).  Macam biasa, family we all manjang takde gambar raya.  Malas betul nak ambik gambar.  Biasanya menjelang raya (sehari sebelum until the next day nya)... saya memang bz yang amat.  Nak toleh sana sini pon tak dan!  Biasalah mengadap dapo 24/7.

Yang meletihkan tu, memasak bukan sikit² oii.. berkilo² daging, berekor² ayam & pelbagai menu lagi tu.  Every year menu bertukar² ikut mood tuan umah.  Cuma tukang masaknya aje orang yang sama!!  This year saya testing buat Daging Sekilo Bawang Sekilo guna daging kerbau (buat 2 kg aje,  tapi tak cukup!!), kuah lodeh, kuah kacang, nasi impit dan bihun sup.  Biasanya lagi banyak meunya, tapi kali ni simple sikit & tetamunya pun tak meriah macam biasa.

Oh ye,  since kesibukan yang amat masa last² puasa aritu, tak sempat nak update kuih raya saya tahun ni.  Saya just buat 4 jenis biskut & 1 jenis kuih goreng aje.  Tapi setiap jenis memang kena buat banyak sangat, at least kena gandakan bancuhan.  Shortbread saya yang hampir 250 pieces tu pun habis licin sampai tak sempat nak sorok untuk Tiha bawak pegi sekolah.  Padahal hasilnya takde la memuaskan hati saya pun.  Tapi semacam aje orang bedal, siap adikku telefon tadi tanya nama cookies tu sbb teringin nak beli sebab nak makan lagi!!.. Issshh.. over!!

Takpe la.. pelan² la saya update blog ni ikut kelapangan masa.  Anak² & husband pun tak berapa sihat.  Dahle hari ni saya jadi cashier, cook & juga waiter dekat Kina Cafe.  Husband ku mungkin kena chicken pox jadi dilarang mendekati makanan, dibimbangi menjangkiti orang lain plak kang.

 Kelam kabut jugalah nak bungkus nasi lemak sbb bertalu² customer dtg request tapau.  Dah bertahun I tak bungkus nasi lemak tau...  Mujur skill tak hilang walaupun sedikit kekok.  Kalau tapau 1 ok lagi, ni sorang nak 8, dtg lagi sorang nak 4, baru bungkus 2, datang lagi mintak bungkus, belum lagi yg que nak makan... Huuwwaaaa!!!  (nangis dalam syukur sbb ini semua rezeki darinya...)...

Alamak.. Misha dah melalak... 2,3 hari ni dia perangai sikit sbb susah nafas sbb hidung berair & batuk... sian baby!!!... Nite!!

0 comments:

Post a Comment