BUBUR KANJI

Saturday, August 3, 2013
Sebelum kerja kat KL saya tak pernah kenal bubur lambuk.  Yang biasa saya makan kat rumah ialah bubur kanji.  Bubur ni Ayah suka request during Ramadhan.  Bubur orang Kedah, ala-ala bubur lambuk juga tapi menggunakan santan & juga halba sebagai penambah rasa.  Jadi Ramadhan kali ni saya nak intro bubur kanji kat anak²... tak disangka², tak cukup bubur kanji yang dimasak aritu.  Habis dimakan sekelip mata... hehehe...

Bubur kanji ni kalau tak matching dengan udang memang tak sah.... Kalau udang besar tu, buangle segala kulitnya supaya senang nak dimakan nanti.  Kalau rajin rebus kulitnya untuk dptkan rasa stok udang... Boleh juga tambah ayam jika suka....

Mula² renehkan beras bersama serai, bawang & halba.  Masak sampai beras menjadi lembut (tekstur bubur).
Oh ye, saya gunakan satu cawan beras, sedikit halia, 1 batang serai, 1 biji bawang besar & 1 sudu kecil halba (kalau tak mau bau yang kuat, kurangkan lagi).  Airnya agak² le,  biasanya 1 cawan beras tu perlukan sekitar 5 cawan air (bergantung kepada tahap kepekatan bubur yang uols suka).

Kalau Mak, dia akan ricik halus bawang & lobak masin.  Tapi saya tak ricik halus bawang supaya senang nak dikeluarkan dari bubur (suami & anak² tak makan) & lobak masin pula takde, jadi tak letak.
Sementara menunggu nasi menjadi bubur.. hehehe.. saya siapkan roti sosej gulung ni.  Stok untuk sahur nanti.. :)
Bila beras dah jadi tekstur bubur, bolehlah masukkan udang & santan.  Santan ni menghasilkan rasa creamy & 'halus' untuk bubur ni.  Saya tak letak banyak sangat santan, saya tuang hingga nampak warna bubur bertukar putih sikit² aje.  Orang kata letak cukup syarat.  Tambah lada hitam, gaul sekejap & sedia dihidang.  Simple aje nak buatnya kan.. anak² pasti suka!!

Banyak ni aje yang sempat dimakan oleh saya... huhuhu.. (saya saja tambah sedikit carrot supaya ada sayur).  Budak² rumah ni anti sayur, so asal ada peluang saya tokok tambah menu sikit, untuk paksa diorang makan... hehehe...

0 comments:

Post a Comment