SAMBAL TELUR PECAH

Wednesday, August 28, 2013
Biasa buat sambal telur goreng... terliur plak tengok blogger lain dok buat sambal telur pecah ni... hehehe... 

Nak buatnya sama je macam sambal biasa tu, cuma bezanya terus pecahkan telur dalam sambal yang dah cukup rasa tu.. tunggu aje sampai telur mengeras, tutuple api...

Macam biasa tumis bwg putih, bawang merah & cili sampai pecah minyak.. (saya suka tumis bawang sampai wangi dulu) then baru masukkan cili... then masak lagi...

Bila sambal dah pecah minyak, tambah gula, garam & pak aji jika suka.  Kalau sambal telur saya tak letak asam pun.  Then bleh tambah air kalau terlalu pekat... bila kuah tengah mendidih.. pecahkan telur..  Jangan digaul, nanti telur hancur plak.. kang jadi scramble eggs bercili plak.. heheheh... 

Agak² telur dah mengeras, bolehlah korek pelan² & terbalikkan (saya tak nak telur ni keras sgt, biar kuningnya sekadar beku, then alih).  Kalau tak nak alih pon takpe... terpulang le.. (boleh jugak siram² kuah yg tgh panas tu kat bahagian atas telur utk cepat masak.  Kalo biar lelama kang overcook plak (saya sensitip sikit dengan telur yg overcook ni... ) 
Okaylah.. cukuplah entry malas untuk arini.. hehehe.. Baii..

P/s :  Lagi best dari sambal telur goreng tau... pasni tak nak buat dah sambal telur biasa, buat camni je, senang lagi sedap... heheheh.. :)




1 comments:

{ Aisy Nasiha } at: August 30, 2013 at 11:00 AM said...

tak penah saya buat cara ni... kalau kina kata sedap, saya nak cubalah juga nanti....

Post a Comment