DONUT ...

Thursday, August 29, 2013
Donut bulan puasa lepas....
Kali ni tak share resepi pun, saja nak tayang gambar donut.  Tapi kali ni ku kuciwa, donut ni mmg tak sesuai dengan taste kami.  Yang pertama buat tu, lepas digoreng bolehlah makan sikit² tapi naiknya tak secun donut biasa.

Bakinya yang saya bekukan, langsung takleh dimakan.  Dahle tak lembut, rasanya masin!! Pelikkan?  Ni first time saya buang kuih yang dibekukan (baki yg masih belum digoreng).  Memang sayangnya toksah cakaple.. mujurleh tak banyak sangat... 


Saya tak pasti sapa tukang terap donut ni.. tapi kalu tengok rupa bentuknya yang tak senget benget,  kemungkinan bukan hasil kerja Tiha & Ieqa... heheheh... 

Saya naikkan donut yg diterap dalam oven... kalau perasan saya susun 3 bekas sekaligus.  Bekas pertama saya alas dengan jaring then letak bekas ke 2.  Loyang bekas ke 3 plak saya pilih yang paling besar, jadi boleh ditindin atas loyang ke 2...
Maka tak perlulah pakai banyak ruangan untuk naikkan donut.  Lagipun roti or kuih jenis² guna yis seeloknya dinaikkan dalam oven atau ditutup dengan wrapping cling / kain lembab supaya dohnya tak kering... Banyak oiii wrapping cling nak pakai tu... (mode.. kedekut!)... heheheh...


0 comments:

Post a Comment