Baby Food

Wednesday, February 6, 2013
Wahh.. dah 3 hari hujan, cuaca pun mendung aje.  Baju pun makin menimbun... kalau tak habis semua selimut cadar nak dibasuh.. heheeh... Dah jadi rutin, lepas Tiha pegi sekolah aje terus basuh baju.  Petang pulak melipat.  Kalau takde baju yg nak dibasuh, jadi tak tentu arah plak... hahaha.. tah pehapa je kan.  Tapi kalau ujan cenggini, sengsara la jugak.  Alamat takdak baju nak jalan-jalan ni.. Tiha cuti seminggu tuuu.. heheheh.. 

Okaylah, saja nak update sal makanan Misha.  Ada memacam makanan dah saya try dekat dia.  Frankly baby saya semuanya jenis tak kuat makan.  Jadi walau penat struggling buat menu apapun, Mamanya takleh expect baby tu akan melahap.  Berjaya suap suku mangkuk dah kira kejayaan yang amat besar.  

Bubur nasi kali ni lain sikit dari yang biasa saya buat.  Idea ni saya dapat dari blog Yana yang rajin bercerita pasal baby nya.  Saya pun nak try buat ke Misha.  

Bahan- bahan : olive oil & butter (untuk menumis), bwg putih & bwg besar, sayur (cauliflower, broccoli, carrot, celery) dan sedikit rangka ayam (malas nak defroze isi ayam.. hehehe). 
Tumis bawang2 tu menggunakan butter & olive oil then masukkan semua bahan dengan sedikit air.  Masak sampai lembut & kisar ikut kehalusan yang dikehendaki.  Siap.  Sedia dimakan dengan bubur nasi.
Lepas dikisar, banyak jugak hasilnya.  Sah-sah takkan habis dimakan oleh sicinonet ni.  Jadi saya bekukan separuh.  Dah 3 hari jadi lauk Misha.  Ada lagi 1 portion dalam peti.  Bila nak guna saya campurkan dalam bubur nasi yang dah nak siap dimasak.  Kalau nak bagi kelainan pada makanan baby bolehlah try.

Ada lagi makanan lain saya try buat utk Misha misalnya yogurt+apple+oats , bubur nasi biasa, wholewheat bread disapu fruits puree, digulung & dibakar.  Tapi semuanya takde gambarnya.  Roti bakar tu saya tak nak buat lagi dah sebab Misha ni memang kaki campak barang.  Bagilah apa saja, semuanya dibalingnya.. dah jatuh panggil org suruh kutip.  Jadi saya tidak sekali-kali bagi dia makan sendiri dah lepas berpuluh-puluh kali gigih mencuba.. jadi saya beli Farley Rusk, suap sikit-sikit.  Tiga anak, tiga peel.. hehehe..

0 comments:

Post a Comment