Breadmaker & Sweet Dinner Rolls

Thursday, February 7, 2013
Dapur saya ada penghuni baru.  Ni gara-gara saya kena menguli roti saban hari.  Leceh jugakla kan sebab saya ni ada tiga anak kecik & yang sorang tu masih baby pun.  Sometimes memang penat sangat nak handle everything, jadi saya mengalah jugak akhirnya.  Saya perlukan assistant!! 

Makanya saya telefon lah Manager Seng Heng, tanya ada stok breadmaker tak.  Kejap lagi saya datang ambik.. heheheh.  Senangkan main order-order aje.    Saya dah kenal rapat dengan Manager ni, dari zaman kerja dulu.  Saya memang banyak beli barang dengan dia, rasanya beratus-ratus barang dah pun (serious ni tau).  Jadi soal harga or kualiti tak menjadi hal.  Sometimes dia order dulu barang, time collect baru saya datang bayar.  Kalau barang rosak, terus dia ganti baru, siap boleh tukar brand or model lagi.. hehehe.  Tu yang tak ragu-ragu berurusan dengan dia, masing-masing dah faham each other.

Inilah teman baru di dapur ku Kenwood BM, tak ingat berapa harga (bawah RM600) tapi saya bayar RM170 aje, tolak point.  
Setiap hari boleh dengar BM ni gigih bekerja.  Tuannya bolehlah hadap kerja-kerja lain.  Dah siap uli saya transfer dalam bekas besar untuk dinaikkan (saya uli doh lebih dari capacity BM ni.. ssyyy.. jangan bgtau Sen Heng aaa.. hehehe).  Jadi memang tak muat nak raise or bake dalam ni.

Alang-alang dah ada BM, nak buat roti utk makan pun saya dah mula mengelat.. hehehe... dulu kononnya gian menguli.  Dah ada pembantu, campak aje, biar dia uruskan semua, mula lah rasa best.  Tapi saya tak suka bakar dalam tu pun, saya bentukkan sendiri & bakar dalam oven cinonet ku itu (bila nak dapat oven besar plak ni ye.. eheemm..eheemm.. - abang baca tak ni??.. :P).

Roti pertama guna BM (roti utk rumah le, utk cafe saya buat benggali aje).  Saya buat sweet dinner rolls...

Berserabut sikit dapur, tiba-tiba nak kena sumbat barang baru.  Nak kena rearrange semula ni..

Dah siap.. montel-montel jugak hasil ulian  BM ni ye.  Kira oklah, boleh diharap... hehehe..

2 comments:

{ cik chinta } at: February 7, 2013 at 9:10 PM said...

waaaa...cmbest jee

{ Kina } at: February 8, 2013 at 1:31 PM said...

Ala.. fungsi dia lebih pada menguli aje, kalau bakar limited satu bentuk aje.. then 1 roti ambik masa lebih 3 jam nak siap. Tapi kebaikannya campak & biarkan aje. Tupp..tup.. ada bau roti sedang dibakar.. part ni memang best.. hehehe..

Post a Comment