Cucur Badak

Saturday, February 23, 2013
Cucur badak & cek mek molek.  Yg badak utk Mama & babanya, yg molek untuk anak-anaknya.. hehehe
Saya ni sebenarnya memang dah biasa sangat buat kuih-kuih melayu yang simple macam ni.  Contohnya karipap, cek mek molek, ketayap, kek minyak dll.  Dulu masa zaman sekolah Mak saya suka berniaga kuih kat depan rumah.  Mak saya ni memang terre sangat masak almost apa saja makanan Melayu sebab duduk di Jengka ni jiran-jiran datang dari pelbagai negeri.  Jadi sedikit sebanyak faham cara masakan setiap negeri.  Tapi of course kepakarannya lebih pada makanan utara sebab berasal dari sana.  Kuih yang Mak jual memang sangat laris.  Biasanya sekejap aje habis licin.  Bulan puasa kami berniaga cucur udang aje depan rumah, berbesen bancuhan cucur udang kami buat.  Saya yang tukang goreng dalam rumah, goreng setalam besar habis, goreng lagi setalam pun habis.  Memang by Asar dah habis semuanya.  Tapi sejak kami adik-beradik dah sambung belajar ke luar, dia pun dah tak larat nak handle.  Lagipun dia berniaga suka-suka, jadi dia cuma pegi tolong ayah dekat kedai runcit pulak.  Nak buat camne, kami semua darah berniaga.  

Oklah, kalau saya start cerita pasal berniaga ni, banyak pulak yang saya merapik kang.  Banyak sangat pengalaman dengan bidang ni sejak dari sekolah rendah lagi.  Jadi baik saya tukar topik pasal kuih cucur badak ni semula.. heheheh..

Since selama ni saya buat ikut naluri aje (ceewaahh).. jadi saya memang kurang pandai nak bagi resepi.  Saya boleh anggar lebih kurang & bagi tips untuk tau cara senang nak masak aje.
Saya kisarkan - 3 batang serai dimayang, satu sudu besar jintan manis, segenggam udang kering & 15 tangkai cili kering digunting. 
Dah lumat semua bahan tadi saya tambah  kelapa  parut dari sebiji kelapa & air.  Saya kisar sekejap aje sebab saya suka inti yang lebih halus.  Kalau tak nak kisar kelapa parut tu pun takpe.

Tuang semuanya dalam kuali dan masak sehingga kering.  Perasakan gula & garamnya
Haa.. ni secret weapon nya.. saya kalau tak buat inti cucur badak / pulut panggang tak letak udang putih kecil ni memang tak sah.  Saya letak udang ni bila inti dah nak kering.  Once inti kering aje, siaplah....
Sementara tu saya kukus ubi keledek (saya buat 1 kg aje, inti yang lebih saya nak simpan).

Biasanya saya rebus aje keledek, tapi pengalaman saya dengan ubi merah ni memang akan lembik kalau direbus.  Saya lebih suka guna ubi putih kalau nak buat kuih macam ni, keledek merah ni sedap digoreng aje.  Tapi suami dah tersalah beli, so saya kukuskan je la.  Kalau direbus, tapiskan airnya dulu ye.
Saya lenyek ubi tadi & tambah sedikit garam & tepung.  Ubi senang dilenyek semasa panas, tetapi saya sejukkan dulu sebelum digaul tepung.  Tepungnya takde sukatan, asalkan tidak melebihi dari ubi lenyek tadi.  Kalau saya, cukup sekadar boleh dibentuk tu okla.

Oklah.. sempat buat banyak ni aje, tapi semua orang dah lapar.  Jadi saya  gorenglah dulu, lepas makan sambuang buat lagi.. hehehe
Itu aje dinner we all anak beranak malam ni.  Dah terbiasa makan ringan-ringan ni memang susah dah nak makan nasi malam-malam.  Lepas tu saya sambung buat cucur badak & bekukan kuih serta intinya sekali.  Esoknya Tiha request cucur badak lagi... habis semuanya dimakan.  Tak sempat badak-badak tu dok lama-lama dalam peti pun.. hehehe.

Monday baru ni saya suruh suami beli ubi keledek lagi 2 kilo, nak sambung buat sebab intinya ada lagi.  Lagipun senang kalau ada stok dalam peti.  Kalau teringin nak makan, boleh goreng aje.  Sekarang ni dalam peti beku saya ada stok - donut tofu, cannelloni, cinnamon rolls & pau kacang merah.. tengah gigih nak menambah stok lagi ni.  Time malas or tak larat, stok-stok ni la jadi penyelamat.. hehehe...  Tu belum cerita pasal stok inti, kuah, rencah dll lagi tu.. ;)



2 comments:

{ cik chinta } at: February 23, 2013 at 3:00 PM said...

kak, mende tu da siap kasik masuk dlm cucur tu la ek?

{ Kina } at: February 24, 2013 at 6:28 PM said...

Intinya ke? Bulat-bulatkan doh keledek tadi, leperkan, letak inti tutup balik. Saya tekan sikit nak kasi leper. Kalau cek mek molek tu plak letak gula aje sebagai inti.

Post a Comment