Talang Masin

Thursday, February 14, 2013
Pernah makan ikan Talang Masin tak?  Saya bukan penggemar ikan masin, jadi ada a few je ikan masin yg diterima tekak - talang masin, terubuk masin sarawak & tenggiri masin.  Kalau ikan talang masin ni saya paling suka digoreng garing bersama cili kering & bawang besar macam ni... 
Saya gunting ikan talang masin kecil-kecil, rendam & goreng garing.  Masukkan bawang dan last sekali cili kering digunting.  Goreng sampai cili masak & sedia dihidang.  Baunya yang semerbak memang membangkitkan selera... uummphhh....

Saya suka makan dengan nasi goreng yang simple aje sebab talang tu dah cukup masin pedasnya.  Baki ikan talang  tadi tu saya akan simpan & kisar dengan rencah-rencahnya tu & dijadikan bumbu nasi goreng.  Aduhaii.. buat perut jadi lapar jee..
Selain dari tu bahagian tulangnya pula saya suka jadikan bahan dalam masakan yang gunakan ikan masin cthnya gulai terung & ikan masin, masak lemak nanas & ikan masin ke.  Lagipun memang ini aje stok ikan masin yang saya ada pun.. hehehe...

2 comments:

{ Aisy Nasiha } at: February 18, 2013 at 10:29 AM said...

saya belajar makan ikan talang masin ni bila kawin.. sedap rupanya makan macam ni..letak cili dan bawang banyak2..

terima kasih mendoakan nazif ye...

{ Kina } at: February 19, 2013 at 4:34 PM said...

ikan talang ni memang favourite saya... kalau kenduri ada ikan ni,laju je saya cedok nasi.. sama-sama, ibu mana tak susah hati bila anak sakit kan...

Post a Comment