White Bread

Sunday, February 17, 2013
Saja je try resepi white bread dari Martha Stewart.. teksturnya cantik tapi rasa rotinya plain aje.  Tak bleh salahkan resepinya sebab saya yang kurangkan garamnya.  Bimbang aje nak letak sampai 1/2 sudu besar, kang tak naik plak (saya buat separuh adunan aje). Jadi  saya letak 1 sudu kecil aje, lagipun saya guna salted butter bukan unsalted macam dalam resepi.  Tak disangka-sangka roti saya ni tawar pula.. hehehe..
Saya potong tebal (1 inci) kemudian sapu butter & grill kan dulu.   Then baru le picit kaya untuk saya, Tiha  request roti susu & Ieqa pula roti gula (saya letak gula siap-siap masa grill tadi).. Alhamdulillah.. kekenyangan sampai lunch.. :)
Ini resepinya.  Rotinya memang naik cantik, nyesal tak ambil gambar sebelum potong.  Saya paste bahannya aje, cara-cara dia panjang sangat. Nak detail refer sini..

Ingredients
2 1/2 cups warm water (110 degrees)
1 tablespoon active-dry yeast
1 tablespoon sugar
1 tablespoon coarse salt
7 cups bread flour, plus more as necessary
4 tablespoons (2 ounces) unsalted butter, room temperature, plus more for bowls, pans, and brushing
Nonstick cooking spray

Standard buat roti saya akan aktifkan yeast dengan air suam 10-15 minit (kalau rajin, kalau tak tu saya gaulkan aje yis dengan tepung & bahan kering lain then slow-slow gaul dengan air.  Dah sebati semuanya baru tambah butter dan uli sehingga jadi doh yang licin dan kenyal (10-20 minit).

Perapkan sehingga naik 2x ganda atau 30-45 minit.  Bila doh dah naik, uli sikit & bentukkan ikut loyang atau apa-apa bentuk yang kita nak.  Naikkan sekali lagi hingga 2x ganda, 20-30 minit then bakar pada 180c selama 30 minit.

*Saya guna breadmaker, jadi campak aje semua liquid dulu then bahan kering, on & biarkan aje. Tup...tupp ada bau semerbak aje dari dapur.  Bau roti yang sedang dibakar memangle menggoda jiwa raga.  

2 comments:

{ cik chinta } at: February 17, 2013 at 3:08 AM said...

Nk kumpul det, nk bli bremaker, mcm best tgk akk msk roti

{ Kina } at: February 17, 2013 at 11:12 PM said...

beli le.. kalau tengah malas menguli, kasi je BM tu ulikan.. hehehe

Post a Comment