Cannelloni (Jamie style)

Sunday, February 10, 2013
Apa ke benda pulak le cannelloni ni ye?  Saya pun tak tau & tak pernah rasa pun.  Tapi bila datang gatal tangan mula la tersambar benda bukan-bukan.  Setelah sekian lama berazam nak masak pasta ni, akhirnya terlaksana juga.  Ada banyak sebab saya tak terbuat sejak dibeli (rasanya dah lebih setahun dlm simpanan).  Antaranya saya tak jumpa Ricotta yg mana bhn utama dalam ni (boleh replace jugak dgn cheese lain kalau nak).  Tapi saya nak juga rasa original mengikut resepinya jadi saya try jugak mencari Ricotta sekian lama.
Rupa cannelloni saya yg buruk.. huhu.. tapi rasanya not bad
Resepi yang dipilih ni adalah from Jamie Oliver yang masak main campak-campak tu (sama la kita.. heheheh..).  Saya malas nak copy paste kat sini sebab panjang yang amat resepinya... lagipun saya tak baca pun arahan memasak dia tu, malaslah.. nak kejar masa.  Jadi saya tengok bahan & agak lebih kurang.  Kalau uols nak detail masukle sini ye.. 
Bayam ni saya beli yg imported kat Cold Storage masa rembat Ricotta tu.  Sekali masak, sikitnyaa....  Saya letakkan sedikit butter & olive oil kemudian masukkan garlic.  Masukkan oregano, nutmeg, spinach & blackpepper.  Dah masak ketepikan.
Dalam pan yang sama saya masukkan 1 can dice tomato, basil, oregano, blackpepper & garam.  Kalau tak suka masam, boleh letak gula sikit   
Gambar white sauce nya terlupa lak.  White sauce biasanya saya guna fresh milk tapi kali ni saya ikut style Jamie gak  guna cream sekotak, segenggam parmesan & blackpepper dikacau atas api.
Spinach tadi saya masukkan dlm chopper (boleh guna blender or potong) & chop sikit sebelum digaul 1/2 bekas Ricotta (100gm+ gitu).  
Proses seterusnya ala-ala membuat lasagna jugak tapi cannelloni ni tak boleh diselang seli banyak-banyak nanti tak best.  Jadi saya ikut ajela, kang tak menjadi plak.

Saya tuang semua tomato tadi dalam casserole

Paipkan spinach ke dalam cannelloni & susun dengan gap tau nanti pasta ni akan mengembang- nak senang masukkan dalam plastik & gunting bucunya kemudian picitkan ke dalam tiub ni.
Akhir sekali tuangkan white sauce
Saya bakar 180c (preheat dulu aaa..) kira-kira 40 minit.  Nak tau dah masak ke belum, cucuk dengan garfu.  Kalau dah lembut tu, dah set la.  Bolehlah dihidang.  Since dapat sikit sangat, semua penghuni rumah ni tak cukup makan lunch tu.. hahahaha...

0 comments:

Post a Comment