BEKO PANDAN

Tuesday, July 22, 2014
Senang aje nak buat kuih ni rupanya... setakat gaul² & bakar.  Rasanya sama juga macam dangai.. Saya gunakan muffin pan untuk bakar beko ni.  Tapi kuih ni jenis yg memuakkan.... 6 biji saya buat, 3 je habis dimakan.  3 lagi hantar kat MIL.  Ini resepinya dari blog ini:

 Bahan-bahannya:

200 gm kelapa parut-pilih yang muda .
80 gm gula pasir.
120 gm tepung pulut.

1 biji telur-pukul ringan dengan garfu.
4 tbsp air daun pandan.
1/2 tsp garam.
1/4 tsp pes pandan.

 Cara-caranya:
  • Gaul rata kesemua bahan
  • Sapukan acuan kuih beko dengan sedikit minyak.Masukkan dalam oven sekejap.
  • Keluarkan acuan dan sudukan adunan kedalam acuan sehingga penuh.
  • Bakar sehingga masak.
  • Tunggu sehingga kuih sejuk baru keluarkan dari acuan.
Gaulkan kesemua bahan...

Saya spray muffin pan & sudukan kesemua adunan

Saya bakar 180c selama 30 minit.  Maybe next time saya nak bakar 200c selama 30 minit pula kerana bhgn tapaknya masih tak berapa garing.  Ikut kepada oven masing² la ni ye.  Masa ni saya nampak beko ni dah masak, saya cuma grillkan bahagian atasnya bagi nampak garing.  Kalau saya tambah masa lagi, bimbang kuih jadi kering pula. 

Dah siap Beko Pandan yang mudah ni... Tak perlu beli kuih dangai lagi dah... yang ni lagi sedap... :)

0 comments:

Post a Comment