CUCUR UDANG & PORTUGUESE EGG TART

Monday, July 21, 2014
Portuguese Egg Tart in the making... Saya suka makan egg tart yg hangus² sikit bhgn atasnya, tapi anak² tak suka, jadi saya bakar cukup sekadar masak aje le.. Saya buat dapat 10 biji semuanya... 

Cucur Udang.. saya buat ala² udang celup tepung, saya celup seekor² udang dalam batter tepung...

Dah sedia dimakan untuk iftar... Egg Tart ni tersangat laku sampai Baba tak puas makan sbb anak² pulun sampai habis... hehehe...
Cucur udang antara cucur yang saya selalu buat kat rumah ni.  My husband kalau makan cucur ni, wajiblah ada kuah kacang.  Cuma Ieqa & Misha aje kurang enjoy kalau buat cucur ni.  Lately ni susah sikit nak duga selera dua budak ni.  Kalau dulu dua² ni hantu cucur, sekarang ni, langsung tak pandang.  Pening saya..

Kemudian saya teringat kulit pastry yang tak terusik dalam freezer.  Dah lama sangat saya beli, tapi tak jugak diguna.  Jadi saya cadang nak buat Portuguese Egg Tart sebab semua anak² sukakan tart ni.  Nak buatnya pun simple sangat... Boleh refer resepinya kat sini ye...

Cucur udang tu pula saya try resepi dari Blog Kak Ita Masam Manis.  Since menggunakan yis, bukan main kembong jadinya.  Maybe next time buat saya try eliminate yis tu kot.  Saya memang kurg suka letak yis dalam cucur, tapi kali ni saja le testing.

Resepinya saya copypaste balik dari blog Kak Ita :

CUCUR UDANG My Sifu

250 gm tepung gandum
1/2 sudu teh yeast segera
1/2 camca teh baking powder
secubit garam
secubit gula
1 sudu besar udang kering ~ dikisar
1 biji telur
200 ml air suam
1 labu bawang besar ~ di dadu
1 batang cili merah ~ dadu kecil
1 gengam taugeh ~ jika suka
1 pokok daun kucai ~ hiris ( kalau tak de daun bawang pun boleh)
1/2 biji kentang ~ di sagat
1/2 batang carot ~ disagat
1/2 kg udang basah ~ kopek kulit belah belakang buang hitamnya

Kemudian perap sekejap anggaran 1/2 jam. letak dalam peti ais pun ok. Bila-bila nak makan bolehlah di goreng dengan minyak. Goreng secara terendam

0 comments:

Post a Comment