WATERBATH METHOD & CARAMEL CHEESE PUDDING

Thursday, July 17, 2014
Dah lama saya pening dengan kuih² yang dimasak guna waterbath method tak beku!  Pada mula² dulu, kuih² yang saya masak tu elok aje jadinya.  Tapi lepas² tu takde satupun yang menjadi!  Puas saya google & bertanya di sana sini, namun masih tak dapat jawapan.  Nak dikatakan resepi yg tak betul, bila saya kukus, elok aje bekunya.

Selepas berkali² kecewa & hampir berputus asa.  Saya cuba lagi dengan teori baru... adakah kepanasan tak cukup?  Mungkin juga loyang air yang saya gunakan kecil jadi tak cukup untuk memasak kuih tu??  Hanya baru² ni saya terfikir nak cuba cara macam ni pula... Masa tu saya try buat Kek Puding Karamel... Happy sangat sebab kek tu masak dengan jayanya.  

Jadi baru² ni saya cuba buat puding cheese karamel pula... kali pertama buat elok kejadiannya.  Kali kedua saya buat, bila ditelangkupkan.. puding tu berkecai macam bubur!  So.. ni kali ketiga saya try & guna kaedah ciptaan terkini saya.. :)  

Saya letakkan air dalam bekas (saya gunakan bekas pie IKEA).. nak guna loyang pun boleh... 

Kemudian saya alaskan dengan pizza crisper ni.  Kalau nak guna jaring pun boleh... Be creative ok.. janji di bawahnya ialah air.  Airnya jangan sikit sangat, nanti kering sblm makanan tu masak, akibatnya kek/puding tu akan crack...   Kemudian panaskan oven macam biasa.  Saya setkan suhunya 180c walaupun dalam resepinya 160c.  Bila dah oven panas, letakkan loyang di atas pelapik tu.

Alhamdulillah... beku dengan jayanya... 

Menjadi jugak Caramel Cheese Pudding ni... Lepas ni saya dah tak ragu² nak memasak guna waterbath method lagi dah....


0 comments:

Post a Comment