PAVLOVA

Saturday, July 26, 2014

Mini Pavlova... very creamy & sweet... Easy to make but not so healthy to eat!

Ini kali kedua saya buat pavlova.  Faktor utama buat Pavlova ni pastinya sebab nak perabis stok.  Lately ni banyak sangat baki putih telur & saya juga dah lama bekukan whipping cream baki Castle Cake Tiha last year tu... Jadi dua bahan ni memang sesuai sangat le dijadikan alasan kukuh untuk buat Pavlova.  Kebetulan pula dah berhari² budak² kar rumah dok mention teringin nak makan strawberi... Haaaa.. makin excited Mama nak memasak.

Saya ni bukanle suka sangat dessert manis macam ni... Tapi saya suka sangat tengok kejadiannya.. hehehehe... Dari 5-6 biji putih telur ni, menghasilkan agak banyak mini pavlova.  Jadi saya hantar ke rumah MIL sikit & bakinya kami makan sampai 3 hari... hehehe.. Saya takat makan 1 - 2 biji aje pun sehari... Yang lain Suami & anak² yang kerjakan.

Nak buat pavlova ni senang sangat (makin senang kalau ada tukang pukul putih telur... :))... Bab pukul memukul putih telur atau apa saja sampai kembang ni memang dah jadi tugas rasmi Suami.  Kalaulah dari dulu saya tau dia memang suka buat kerja ni... kan senang.. 

Resepinya saya gunakan yang dulu juga sebab dah puas hati dengan kejadiannya.. cuma saya olah sedikit nak sesuaikan dengan kuantiti putih telur yang saya ada.  Pavlova ni tak sensitif, tak perlu accurate sgt sukatannya.. as long as anda berjaya memukul putih telur hingga kental (diterbalikkan bekas tak tumpah), gaulkan bahan lain & kacau lagi sampai kental... Boleh dah dibakar.. Memang senang!
Dah siap dimasak... Saya bakar pada suhu 130c selama 1/2 jam untuk mini pavlova ni

Dah dekat nak berbuka.. baru kelam kabut nak prepare topping... Yang 2 lagi tu tak sempat nak dimekap... (biasalah suka buat kerja last minute)...

 
Nak makan gunakan sudu ye sebab teksturnya lembut...
 P/s : Suspense nak tunggu bila baby ni nak keluar.. Mama sangkakan boleh balik kampung bawak baby baru, tapi makin selesa pulak dia duduk dalam tu ye... :( .. Oh Baby.. jangan buat kelakar nak keluar time kat kampung pula dah la ye.. jenuhla Mama & Baba nak pecut ke PPUKM nanti...  



0 comments:

Post a Comment