Bubur Baby

Saturday, March 16, 2013
Makanan standard baby Malaysia la ni kan.. bubur nasi... untuk Misha ni saya masak segenggam beras aje.  Tu pon boleh guna sampai 2 hari... Saya rendam dulu beras tu kejap sambil-sambil prepare bahan buburnya.

Buburnya tu saya pelbagaikan, tiapkali masak saya ubahsuai.  Yang pasti sentiasa ada kombinasi karbohidrat (beras), protein (bilis, daging atau ayam) & veggie (carrot, cauliflower, sawi dll).

Untuk bagi flavourful sikit saya suka tambah sedikit black pepper atau parsley ke.  Sometimes saya letak halia sikit kalau bubur tu ada ayam.  Kadang-kadang saya gunakan batang celery untuk harumkan buburnya.  Jadi setiapkali masak, bahan kat dalam tu berubah-rubah supaya dia tak bosan.

Walaupun macam tu, Mama still tolong bosan tengok bubur dia.. hehehe.. Nak tukar menu lain macam nampak dia makan ala kadar aje.  Jadi makanan ruji dia tetap bubur nasi.  Makanan lain tu kira sampingan aje.  Lagipun nampak lebih senang dia nak telan, gigi pun baru 4 batang.. budak kecik gigi beso!!.. hahaha..

0 comments:

Post a Comment