Geragau dari Miri

Friday, March 1, 2013
Nak tayang sikit geragau yang MIL kasi sempena kepulangan dari Miri baru-baru ni.  Time dia pegi tu tengah raya cina, banyakla kedai yang tak bukak mostly kedai souvenir dan seangkatannya. Jadi terbantutla aktiviti shopping MIL. Kedai Rong Reng yang jadi tumpuan dia untuk shopping barang kraf pun tutup jugak... 

Kebetulan plak jumpa geragau fresh, sekilo RM5, jadi dia beli 5 kg.  Sekilo untuk setiap anak kot.  Adik Ipar cakap kalau time  musim geragau, memang murah boleh dapat sampai RM1 sekilo.  Selain dari tu budak-budak ni dapat baju baru dari Wawan dengan biskut Panda dari Brunei.  

Makaseh daun keladi Wawan... Nanti bekas geragau tu saya letak makanan sedap-sedap ye.. :)

Ni first time saya makan geragau fresh, jadi masak ikut suka ati ku aje le.  Takde la menu special, try & error aje.  Ala.. geragau tu memang dah cukup sedap, jadi takde masalah sangatlah kan..

Ada 1kg dalam peti beku, jadi saya rendamkan dalam air & tapis udangnya.  Yg masih keras tu saya simpan dalam freezer semula.  Tak elok thaw & frozenkan semula tau.. 
Saya cadang nak buat cucur geragau aje le.  Bahannya ikut campak-campak aje.
 Bater cucur tu saya letak - tepung gandum, telur (1/2 biji aje), serbuk kunyit, serbuk cili, bawang besar, lada sulah, gula & garam.  Kalau bancuhan cucur yang letak telur ni saya suka buat pekat sikit supaya tak terlalu lembut & makan minyak masa digoreng. Saya kurang suka letak baking powder sbb suami tak suka cucur yg kembong.  Gorengnya mesti garing yg amat, tak mo ada lembik-lembik.  Tau sangat dah taste dia, dah 7 tahun jadi personal chef dia kan.

Seperti biasa, saya capture gambar cucur dari dalam  jaring lagi.. hahaha.. takde la nak berhidang bagai.  Blogger masakan apola pemalas sangat nih!!!
Saya ni buat cucur ada mood jugak, kdg-kdg saya tak letak telur pun.  Tapi cucur saya ni pon ada mood jugak, kadang-kadang keras, kadang-kadang lembut & rangup aje.  Tu yg bila instinct kata cucur ku akan keras je, saya letak telur sudah-sudah... hehehehe.

2 comments:

{ cik chinta } at: March 1, 2013 at 2:50 PM said...

Waa...sbh ni xd jual udg geragau

{ Kina } at: March 2, 2013 at 2:34 AM said...

ye ke? bukan ke seafood dekat sabah byk seafoods & murah-murah? saya pun teringin nak pergi sana semula. Sabah cantikkk sangaatt...

Post a Comment