Bubur Kanji

Wednesday, August 10, 2011
Bubur kanji utara - cara mak
Bubur kanji ni ala² bubur lambuk juga, tapi bahan dan rasanya ada kelainan.  Dua²pun saya suka.  Since saya dah terbiasa dgn bubur kanji, saya teruslah buat.  Kalau bubur lambuk tu saya kena belek resepi sana sini dulu la sbb kurang pasti cara penyediaannya.

Saya ada juga tengok resepi bubur kanji ni di blog org lain, rata² ditumis.  Ada yg ditumis dahulu, ada yg ditumis kemudian.  Tapi saya suka cara mak sbb tak perlu ditumis.  Rebus aje mcm bubur biasa tu.  Rasanya sedap.  Anak² pun suka..

Bahan²
1 cawan beras direbus hingga lembut (agak² 4/5 cawan air)
1/2 sudu kecil halba
1/2 biji bawang besar dihiris
1cm halia dihiris
1 batang serai dititik
Sedikit udang segar (saya letak 10 ekor & dipotong 3)
Setengah kotak santan
Garam

Saya rebus dulu beras tadi hingga hampir menjadi bubur dan kemudian saya tambahkan halba, bawang, serai & halia.  Kacau² sebentar, masukkan udang.  Agak² udang hampir masak, masukkan santan & perasakan dengan garam.  Boleh tambah air jika terlalu pekat.

Daging antara bahan wajib utk resepi ni.  Kalau ada daging, bolehlah direbus bersama beras supaya daging lembut.  Saya tak letak sbb takde stok daging.  Rasa bubur kanji ni lemak² masin bercampur manis udang.  Makanan favourite ayah saya untuk berbuka ni!!

0 comments:

Post a Comment