Lompat Tikam

Thursday, August 18, 2011
Masa kecik dulu mak saya pernah cakap nak buat lompat tikam.  Saya pelik, macam mana rupanya kuih ni ye.. namanya pelik semacam.  Langsung takleh imagine rupa bentuknya.  Saya tanya mak, "Kuih apa tu??" Mak cakap, "Kuih ni asal dari Kelantan.  Kita orang kedah (tapi dok Jengka) memang tak pernah jumpa la". Bila dah siap, saya dah start mencebik.. "Tak Nak!!!".  Dahla ada lapisan hijau, nak kena makan dengan air gula melaka pulak tu.. eeiii.. dua² benda ni saya cukup anti.

Tapi nak jadi cerita saya tengok bersemangat ayah & org lain menghirup kuih tu.  Rasa rugi pula tak cuba.  Bagi saya tak suka takpe, janji cuba dulu.  Lagipun biasanya masakan mak saya mmg sedap, rugi tak try.  Kalau compare yg beli jaranglah boleh dapat rasa yang sama.  Akhirnya saya try la juga la.  Okla.. memang takkan jadi favourite saya, tapi once in a while, terasa la gak nak makan.

Puasa kali ni saya ingat nak bagi suami saya rasa kuih lompat tikam.  Dia memang tak tau kewujudan kuih ni.  Lagipun saya rasa guilty sebab saya tak pernah penuhi satu permintaan kuih dari husband - kuih lopes.  Saya tau sangat cara membuatnya.. (favourite mak & selalu tengok cara dibuat).  Tapi kuih ni sampai sekarang saya tak pernah rasa.  Bau pandan digabung dengan pulut & dimakan pula dengan air gula... rasanya saya takleh terima kot.  Saya dah cakap dengan husband, kalau nak makan lopes, tunggu balik jengka.  Sebut je, confirm mak akan buatkan.. hehehe.. Kiranya lompat tikam ni ganti lopesla sbb ada rasa pandan lepas tu makan dengan air gula, kira sama la tu kan.. hehehe..

Resepi Lompat Tikam ni saya ambil sepenuhnya dari Myresepi ni.  Saya paste la kat sini supaya senang saya nak refer kemudian nanti sebab hasilnya memang saya puas hatilah.


Bahan-bahan ( 10-12 mangkuk kecil )

  • *Lapisan bawah :-
  • 62 g tepung beras ( 8 sb ) - rumbu tau
  • 660 ml air ( 2 1/2 cwn + 2 sb )
  • 62 ml air pandan ( 3 sb ) + 1/2 sk pewarna hijau
  • 1/2 sk garam
  • 1 sk air kapur
  • *Lapisan atas :-
  • 25 g tepung beras ( 3 sb )
  • 600 g santan pekat ( 2 cwn + 5 sb )
  • 1/2 sk garam
  • *Air gula :-
  • 250 g gula melaka ( 1 cwn - yg telah dihiris halus) - saya ketuk patah 2-3 dengan lesung aje.. heheh
  • 500 ml air ( 2 cwn )
  • 1 helai daun pandan - di simpul

Cara-cara

  1. Campurkan bahan2 lapisan bawah di dlm periuk,kacau rata dan masak hingga pekat dan berkilat. Matikan api.
  2. Tuang adunan kedlm mangkuk2 kecil yg bertutup hingga 1/2 bahagian mangkuk.Ketepikan.
  3. Masak pula lapisan atas hingga pekat dan tuang keatas lapisan bawah tadi.Sejukkan pd suhu bilik.
  4.  Tuang secukup air gula keatas kuih dan boleh di hidangkan.Jika suka makan sejuk,simpan kuih yg telah diisi air gula di dlm peti sejuk.

Saya just nak pesan, kuih ni agak lembik.  Jadi paling sesuai kalau guna bekas kecik² & buat individually macam yang dicadangkan ni.  Saya takde bekas, terpaksa guna loyang.  Tapi leceyla sikit time nak makan tu sebab kena cedok & agak comotlah jadinya. 

Tengah panas² ni.. agak cair, mula² bimbang tak beku, saya tambah lagi 1 sudu tepung beras

Alhamdulillah.. mula menyejuk & membeku.  Baru saya berani nak masak kepalanya pula.  Bimbang nak tuang time tengah cair tadi, takut bercampur pula
Pon tengah panas² ni, baru nak membeku. Kepala santan memang senang beku..
Dah siap!! HIdang je dengan loyang² sekali.. hahaha..
Sorry.. buruk sikit ketika dicedok.  Nanti dah masuk bekas, siram air gula, okla.  Tapi saya suka la resepi ni.. hasilnya perfect!! Just macam yang saya idamkan.

0 comments:

Post a Comment