Seri Muka

Tuesday, August 16, 2011
Panaskan kukusan
Saya rendam 3 cawan beras pulut (guna cawan rice cooker) 4 jam. Tapis beras pulut, masukkan dlm loyang, tambahkan air santan 3 cawan, garam & minyak (1 sb).  Santan tu saya guna 1/2 kotak.
Dah siap kukus... tiba² alamak!! mcm banyak sgt pulut ni.  Nanti terlebih tebal , tak larat nak makan beb!! So saya transfer sebahagian pulut tadi ke dalam spring foam untuk dikukus bersama bahagian kepalanya. 
Balance pulut tadi.  Pulut ni habis dimakan dengan telur dadar  oleh anak².  Tak payah Mama fikir apa nak bagi they all makan tengahari ni.. hehehe..
Cerita seri muka ni terbantut di sini kerana gambar² selebihnya lesap dari memori hp.  Seri Muka yang biasa saya buat di rumah ni berlainan dengan seri muka biasa tu.  Saya tak gunakan pandan atau air gula merah sebagai lapisan atas.  Sebaliknya Milo atau coklat. Mula² dulu husband agak ragu² bila saya nak buat seri muka mcm ni.  Tapi lepas rasa.. hmm.. setengah loyang besar ni dia boleh habiskan.

Saya copy paste resepi Hanieliza je la ye sbb saya refer kat sini asalnya.  Tapi saya ubahsuaikan certain bahan cthnya saya gantikan pandan dengan serbuk coklat.  Telur juga saya tambah ektra sebiji.

KUEH SERIMUKA

Lapisan Bawah:

2 cawan pulut
2 1/2 cawan santan cair + sikit garam (saya guna 2 cawan air santan + garam je)

Cara
1. Basuhkan pulut dan rendamkan beberapa jam sebelum dimasak.
2. Kukuskan sehingga masak.
(kukus sekitar 20-30 minit)
3. Lapikkan pelastik dalam loyang bulat atau 4 segi berukuran 8 inci
4. Tekankan pulut yang telah masak tadi supaya mampat dan cantik.
5. Kukuskan semula dan tuangkan adunan bahagian atas.



Lapisan Atas:
2 cawan santan pekat - saya jadikan 3 cawan (daripada 1 1/2 kotak santan)
1/2 cawan jus pandan + warna hijau (tak letak, ganti dengan 1sb serbuk coklat)
1/2 cawan gula
3 s/b tepung gandum
3 s/b tepung kastad (saya gantikan dgn tepung jagung)
1 biji telur
1 s/t garam

Cara
1. Masukkan semua bahan dalam mngkuk dan kacau rata. Tapiskan.
2. Tuangkan perlahan-lahan atas pulut tadi.
3. Kukuskan lebih kurang 30 minit.
4. Sejukkan dahulu baru potong dengan pisau pelastik.



Semuanya saya satukan, whisk & tuang atas pulut yg dikukus tadi.  Pulut tu saya ratakan dulu & tuang bahagian atasnya ketika pulut masih panas (saya tak keluarkan pulut dari kukusan, tuang direct aje).

Seri muka ni saya masak dalam springfoam (bekas cheesecake).  Oleh kerana springfoam saya tu dah tercedera,  saya terpaksa tanak pulut dalam loyang lain dulu, then baru transfer.  Kalau tak, habis meleleh air santan tu.. huhuhu.. sedihla.. baru berapa kali pakai springfoam IKEA ni.  Boleh tahan koman juga yea.

Yang bestnya buat kuih² kukus dlm springfoam ni,  kuih senang dipotong sbb boleh buka terus dari bekasnya & rupanya tersangatlah cantik.  Sayang plak nak potong.. hehehe..

0 comments:

Post a Comment