Roti Naan Goreng

Thursday, August 18, 2011
Dah lama teringin makan roti naan.  Search sana sini terjumpa resepi naan ni.  Kebetulan bahan² semua ada & cara buatnya pun nampak senang.  Saya ni jenis kurang rajin buat kuih² yang perlu diuli ni.  Nak uli kulit karipap tu pon rasa malasnya... Tapi resepi ni nampak macam sedap & kebetulan pula saya teringin nak makan kuah dhal.  Haii.. dah start mengidam ke aku ni?? Mmmpphh..

Resepi ni sekali lagi saya cedok dari Myresepi.  Credit pada Kakfida sebab selalu bagi resepi best.  Elok saya paste kat sini resepinya sebab myresepi ni agak busy & susah nak di access bulan² puasa ni.  Agaknya traffic jam kot.. :)


Bahan-bahan ( 5-6 orang )

  • 500 g tepung gandum/tepung roti (5 1/2 cwn rata) - diayak(akak gune tepung gandum)
  • 2 sk baking powder-diayak
  • 2 biji telur
  • 1/2 sk garam
  • 150 ml air- (10 sb) (kalau sudu rumah saya mau lebih 15 sudu- sudu ikea)
  • 3 sb susu manis - susu pekat
  • minyak masak untuk goreng terendam
Nampak simple kan bahan² dia? 

Gaulkan  bahan pertama tadi - tepung, baking powder, telur & garam
Saya try letak 10 sb & sukat, aiikk.. tak sampai 100ml.  Agaknya saiz sudu saya kecik kot.  Jadi saya letak air 150 ml guna jug penyukat.  Tapi still agak kering.  Maybe lepas ni tepung saya akan letak 5 cawan aje (saya guna cawan 200ml).  Dah siap gaul & uli lebih kurang, tutup dengan kain or plastik & biarkan selama 1/2 jam bagi doh naik.
Agihkan kepada 6-8 ketulan . Nak lagi kecil pon boleh
Canai doh tadi.  Saya letak dlm plastik sbb nak canai direct atas kaunter dapur plus pencanai saya tu diragui status kebersihannya sbb selalu dimain oleh Laieqa. Boleh digoreng terus lepas dicanai.  Tarik² sikit kalau nak bagi lagi panjang.

Dah siap!! Sedap tau sebab ada rasa lemak² manis hasil dari susu pekat tadi.  Selamat mencuba!!

0 comments:

Post a Comment